Kommunikointiohjelmilla ja –laitteilla voidaan ilmaista sanallisia viestejä silloin, kun puhuminen ja kirjoittaminen on muutoin hankalaa tai ei onnistu. Apuväline välittää sanaston, symbolien tai kirjoitetun tekstin avulla viestin vastaanottajalle. Tällaisia ovat mm. puhelaitteet, tietokoneella käytettävät kommunikointiohjelmat sekä itse äänentuotossa tarvittavat välineet.
Kommunikointitavan ja kommunikoinnin apuvälineen valinta lähtee liikkeelle asiakkaan tarpeen kartoituksesta ja testauksesta. Silloin arvioidaan myös käytön aktiivisuus eli kuinka paljon laitetta/ohjelmaa tullaan tarvitsemaan. Tärkeitä kysymyksiä sopivan laitteen hankinnassa on, millaisissa tilanteissa se on mukana, millaisia ominaisuuksia sillä tulee olla koon puolesta tai sähköisen viestinnän kuten puhelimen ja tekstiviestien lähettämisen, Internetin käytön ja ympäristönhallinnan suhteen. Kommunikointiohjelmaa valitessa tulee miettiä myös tekstin kirjoittamisen ja/tai symbolien tarve ja yleisesti toimintojen laajuus.